
Wsparcie psychologiczno-pedagogiczne
W naszej szkole gabinet psychologa i pedagoga szkolnego to miejsce, gdzie uczniowie, a także rodzice i nauczyciele, w ciepłej, spokojnej atmosferze znajdą zrozumienie, akceptację i uzyskają pomoc i wsparcie w rozwiązaniu problemów.

Godziny pracy psychologa szkolnego
mgr Paulina Korczyńska
Poniedziałek: 8:30 – 10:00
Wtorek: 7:30 – 8:30
Środa: 7:30 – 14:00
Czwartek: 8:30 – 10:30
Piątek: 8:30 – 11:30

Godziny pracy pedagoga szkolnego
mgr Joanna Dul
Poniedziałek: 7:30 – 12:30 oraz 13:30 – 14:00
Wtorek: 7:00 – 7:30 oraz 8:30 – 12:30
Środa: 8:30 – 13-30
Czwartek: 8:30 – 9:30 oraz 10:30 – 11:30
Piątek: 7:30 – 10:30
Jakimi trudnościami uczniów zajmują się psycholog i pedagog w szkole?
- Trudności emocjonalne – lęk, depresja, myśli samobójcze, napady złości, stres (np. związany z wystąpieniami publicznymi, stres egzaminacyjny), trudności z regulacją emocji.
- Trudności społeczne – zachowania agresywne lub inne zachowania trudne (np. autodestrukcyjne); trudności w nawiązywaniu kontaktów z rówieśnikami, z utrzymywaniem zadowalających relacji z kolegami i koleżankami.
- Trudności motywacyjne – określanie celów, sposobów realizacji, uczenie odraczania gratyfikacji by realizować swoje marzenia.
- Trudności szkolne – określenie czynników (związanych z uczniem, ze sposobem nauczania lub uczenia się, środowiskowych czy kulturowych), które nie pozwalają na osiąganie sukcesów w szkole.
- Uzależnienia behawioralne i od substancji chemicznych – profilaktyka, pomoc w poszukiwaniu profesjonalnej pomocy.
- Trudności związane z sytuacją rodzinną – wspieranie uczniów w sytuacjach dla nich trudnych, jak: rozwód rodziców, doświadczanie przemocy lub bycie jej świadkiem, w sytuacji choroby, doświadczania straty i przeżywania żałoby.
- Psycholog szkolny zajmuje się również wsparciem w sytuacjach kryzysowych, pomaga w prewencji i w zmianie relacji w szkole, jeśli pojawia się/eskaluje przemoc rówieśnicza.
Tajemnica zawodowa psychologa
Zasadniczo psycholog musi zachować w tajemnicy informacje, dotyczące ucznia, uzyskane w związku z wykonywaniem zawodu. Wyjątkiem są przypadki, w których:
- jest zagrożone zdrowie, życie ucznia lub innych osób (np. stwierdzenie zażywania substancji psychoaktywnych, nasilonego konfliktu w grupie rówieśniczej, zachowań autodestrukcyjnych, zaburzeń odżywiania czy myśli samobójczych).
- obowiązują przepisy szczególne.
Pedagog i psycholog szkolny pomagają uczniom realizować ich cele: radzić sobie ze stresem, ze złością, z lękiem; pomagają nauczyć się organizowania czasu tak, by uczniowie mogli pogodzić swoje pasje z obowiązkami; uczą rozwiązywania konfliktów, komunikowania swoich potrzeb w relacji z drugim człowiekiem, nawiązywania i utrzymywania przyjaźni; dają bezpieczną przystań – można z nimi porozmawiać o wszystkim i nikomu nie wygadają (poza pewnymi wyjątkami, ale to się rzadko zdarza).
Drogi Uczniu, możesz zwrócić się do szkolnego psychologa i pedagoga jeśli np.:
- masz jakiś kłopot i nie wiesz jak sobie z nim poradzić;
- chciałbyś podzielić się swoja radością lub sukcesem;
- masz trudności w dogadaniu się z kolegami czy koleżankami;
- nie potrafisz porozumieć się z rodzicami, nauczycielami;
- nie czujesz się dobrze w swojej klasie;
- martwisz się o coś i potrzebujesz pomocy;
- czujesz się samotny i niezrozumiany;
- chcesz podzielić się radosną informacją;
- jesteś nieśmiały i chciałbyś to zmienić;
- masz trudności w nauce;
- chciałbyś się czegoś dowiedzieć i nie wiesz kogo zapytać.
Psycholog i pedagog szkolny współpracują z rodzicami – wspólnie poszukujemy rozwiązań, możliwych ścieżek diagnozy czynników leżących u podstaw trudności doświadczanych przez dziecko; sposobów na wspieranie uczniów w rozwoju; pomagamy komunikować się z dzieckiem i z nauczycielami, wspieramy w rozwoju kompetencji wychowawczych.
Drogi Rodzicu, możesz zwrócić się do szkolnego psychologa i pedagoga jeśli np.:
- chcesz porozmawiać na temat funkcjonowania, rozwoju Twojego dziecka;
- potrzebujesz wsparcia, wskazówek w sprawach wychowawczych;
- potrzebujesz wsparcia w trudnych sytuacjach, informacji gdzie szukać dalszej pomocy specjalistów;
- chcesz uzyskać informacje na temat konkretnej trudności, zaburzeń psychicznych, rozwojowych lub emocjonalnych;
- potrzebujesz pomocy w porozumieniu się ze swoim dzieckiem.
Wspieramy nauczycieli – w zrozumieniu postępowania ucznia i w zmianie tego zachowania na lepsze, w pisaniu informacji o dziecku na potrzeby różnych instytucji, trudnych rozmowach, ustalaniu planów naprawczych, prowadzimy mediacje, współpracujemy w udzielaniu uczniom adekwatnego wsparcia. Prowadzimy psychoedukację, pomagamy tworzyć szkolne procedury postępowania w sytuacjach kryzysowych. Psycholog nie prowadzi rozmów dyscyplinujących, jego zadaniem jest zrozumieć przyczyny zachowania ucznia i pomóc uczniowi adekwatnie do jego potrzeb.
Drogi Nauczycielu, zwróć się do szkolnego psychologa i pedagoga:
- po wsparcie w udzielaniu szeroko rozumianej pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- po pomoc w określaniu form i metod wspierania uczniów;
- konsultacje z zespołem nauczycieli w celu ujednolicenia wspólnych oddziaływań wobec uczniów;
- jeśli potrzebujesz interwencji wychowawczej w klasie;
- po wsparcie w integracji zespołu klasowego;
- rozmawiajmy, kiedy pojawiają się trudne sytuacje.
Współpraca pedagoga z instytucjami:
W ramach swojej pracy pedagog szkolny współpracuje z instytucjami wspierającymi proces dydaktyczno- wychowawczy szkoły:
- Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Nowej Dębie oraz innymi poradniami,
- gminnymi oraz miejskimi ośrodkami pomocy społecznej,
- powiatowymi centrami pomocy rodzinie,
- Komendą Miejską Policji w Tarnobrzegu,
- Posterunkiem Policji w Grębowie,
- WORD w Tarnobrzegu,
- sądami oraz kuratorami społecznymi i sądowymi,
- placówkami opiekuńczo-wychowawczymi, m.in. domy dziecka,
- pedagogami z innych szkół.
Pedagog we współpracy z wychowawcami klas opracowuje opinie o uczniach na potrzeby instytucji oraz rodziców.
Cykliczne działania podejmowane przez pedagoga i psychologa szkolnego:
- obchody Dnia Marzyciela,
- obchody Dnia Zdrowia Psychicznego,
- obchody Dnia Życzliwości,
- organizacja imprezy integracyjnej Szkolny Przegląd Talentów,
- organizacja konkursów wiedzy, m. In. Konkurs Wiedzy o Patronie Szkoły, konkurs Mistrz Dobrego Zachowania,
- współorganizacja imprez okolicznościowych: Andrzejki, Dzień Nauczyciela, Święto Niepodległości, Walentynki, Dzień Ziemi, Sprzątanie Świata , Piknik Integracyjny, Wigilia,
- współorganizacja wyjazdów edukacyjnych i wycieczek edukacyjno rekreacyjnych, m.in. Centrum Łukasiewicza w Jasionce, Skansen Muzeum Wsi Lubelskiej, Zakopane, Kraków.







