W naszej szkole gabinet psychologa i pedagoga szkolnego to miejsce, gdzie uczniowie, a także rodzice i nauczyciele, w ciepłej, spokojnej atmosferze znajdą zrozumienie, akceptację i uzyskają pomoc i wsparcie w rozwiązaniu problemów.

  • Trudności emocjonalne – lęk, depresja, myśli samobójcze, napady złości, stres (np. związany z wystąpieniami publicznymi, stres egzaminacyjny), trudności z regulacją emocji.
  • Trudności społeczne – zachowania agresywne lub inne zachowania trudne (np. autodestrukcyjne); trudności w nawiązywaniu kontaktów z rówieśnikami, z utrzymywaniem zadowalających relacji z kolegami i koleżankami.
  • Trudności motywacyjne – określanie celów, sposobów realizacji, uczenie odraczania gratyfikacji by realizować swoje marzenia.
  • Trudności szkolne – określenie czynników (związanych z uczniem, ze sposobem nauczania lub uczenia się, środowiskowych czy kulturowych), które nie pozwalają na osiąganie sukcesów w szkole. 
  • Uzależnienia behawioralne i od substancji chemicznych – profilaktyka, pomoc w poszukiwaniu profesjonalnej pomocy.
  • Trudności związane z sytuacją rodzinną – wspieranie uczniów w sytuacjach dla nich trudnych, jak: rozwód rodziców, doświadczanie przemocy lub bycie jej świadkiem, w sytuacji choroby, doświadczania straty i przeżywania żałoby.
  • Psycholog szkolny zajmuje się również wsparciem w sytuacjach kryzysowych, pomaga w prewencji i w zmianie relacji w szkole, jeśli pojawia się/eskaluje przemoc rówieśnicza. 

Zasadniczo psycholog musi zachować w tajemnicy informacje, dotyczące ucznia, uzyskane w związku z wykonywaniem zawodu. Wyjątkiem są przypadki, w których:

  • jest zagrożone zdrowie, życie ucznia lub innych osób (np. stwierdzenie zażywania substancji psychoaktywnych, nasilonego konfliktu w grupie rówieśniczej, zachowań autodestrukcyjnych, zaburzeń odżywiania czy myśli samobójczych).
  • obowiązują przepisy szczególne.

Pedagog i psycholog szkolny pomagają uczniom realizować ich cele: radzić sobie ze stresem, ze złością, z lękiem; pomagają nauczyć się organizowania czasu tak, by uczniowie mogli pogodzić swoje pasje z obowiązkami; uczą rozwiązywania konfliktów, komunikowania swoich potrzeb w relacji z drugim człowiekiem, nawiązywania i utrzymywania przyjaźni; dają bezpieczną przystań – można z nimi porozmawiać o wszystkim i nikomu nie wygadają (poza pewnymi wyjątkami, ale to się rzadko zdarza).


  • masz jakiś kłopot i nie wiesz jak sobie z nim poradzić;
  • chciałbyś podzielić się swoja radością lub sukcesem;
  • masz trudności w dogadaniu się z kolegami czy koleżankami;
  • nie potrafisz porozumieć się z rodzicami, nauczycielami;
  • nie czujesz się dobrze w swojej klasie;
  • martwisz się o coś i potrzebujesz pomocy;
  • czujesz się samotny i niezrozumiany;
  • chcesz podzielić się radosną informacją;
  • jesteś nieśmiały i chciałbyś to zmienić;
  • masz trudności w nauce;
  • chciałbyś się czegoś dowiedzieć i nie wiesz kogo zapytać.

Psycholog i pedagog szkolny współpracują z rodzicami – wspólnie poszukujemy rozwiązań, możliwych ścieżek diagnozy czynników leżących u podstaw trudności doświadczanych przez dziecko; sposobów na wspieranie uczniów w rozwoju; pomagamy komunikować się z dzieckiem i z nauczycielami, wspieramy w rozwoju kompetencji wychowawczych.


  • chcesz porozmawiać na temat funkcjonowania, rozwoju Twojego dziecka;
  • potrzebujesz wsparcia, wskazówek w sprawach wychowawczych;
  • potrzebujesz wsparcia w trudnych sytuacjach, informacji gdzie szukać dalszej pomocy specjalistów;
  • chcesz uzyskać informacje na temat konkretnej trudności, zaburzeń psychicznych, rozwojowych lub emocjonalnych;
  • potrzebujesz pomocy w porozumieniu się ze swoim dzieckiem.

Wspieramy nauczycieli – w zrozumieniu postępowania ucznia i w zmianie tego zachowania na lepsze, w pisaniu informacji o dziecku na potrzeby różnych instytucji, trudnych rozmowach, ustalaniu planów naprawczych, prowadzimy mediacje, współpracujemy w udzielaniu uczniom adekwatnego wsparcia. Prowadzimy psychoedukację, pomagamy tworzyć szkolne procedury postępowania w sytuacjach kryzysowych. Psycholog nie prowadzi rozmów dyscyplinujących, jego zadaniem jest zrozumieć przyczyny zachowania ucznia i pomóc uczniowi adekwatnie do jego potrzeb. 


  • po wsparcie w udzielaniu szeroko rozumianej pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
  • po pomoc w określaniu form i metod wspierania uczniów;
  • konsultacje z zespołem nauczycieli w celu ujednolicenia wspólnych oddziaływań wobec uczniów;
  • jeśli potrzebujesz interwencji wychowawczej w klasie;
  • po wsparcie w integracji zespołu klasowego;
  • rozmawiajmy, kiedy pojawiają się trudne sytuacje.

W ramach swojej pracy pedagog szkolny współpracuje z instytucjami wspierającymi proces dydaktyczno- wychowawczy szkoły:

  • Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Nowej Dębie oraz innymi poradniami,
  • gminnymi oraz miejskimi ośrodkami pomocy społecznej,
  • powiatowymi centrami pomocy rodzinie,
  • Komendą Miejską Policji w Tarnobrzegu,
  • Posterunkiem Policji w Grębowie,
  • WORD w Tarnobrzegu,
  • sądami oraz kuratorami społecznymi i sądowymi,
  • placówkami opiekuńczo-wychowawczymi, m.in. domy dziecka,
  • pedagogami z innych szkół.

Pedagog we współpracy z wychowawcami klas opracowuje opinie o uczniach na potrzeby instytucji oraz rodziców.


  • obchody Dnia Marzyciela,
  • obchody Dnia Zdrowia Psychicznego,
  • obchody Dnia Życzliwości,
  • organizacja imprezy integracyjnej Szkolny Przegląd Talentów,
  • organizacja konkursów wiedzy, m. In. Konkurs Wiedzy o Patronie Szkoły, konkurs Mistrz Dobrego Zachowania,
  • współorganizacja imprez okolicznościowych: Andrzejki, Dzień Nauczyciela, Święto Niepodległości, Walentynki, Dzień Ziemi, Sprzątanie Świata , Piknik Integracyjny, Wigilia,
  • współorganizacja wyjazdów edukacyjnych i wycieczek edukacyjno rekreacyjnych, m.in. Centrum Łukasiewicza w Jasionce, Skansen Muzeum Wsi Lubelskiej, Zakopane, Kraków.
Przejdź do treści