
Zajęcia specjalistyczne
W Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Grębowie są prowadzone zajęcia rewalidacyjne, którymi są objęci wszyscy uczniowie naszej szkoły. Prowadzący je terapeuci mają wymagane kwalifikacje, stale utrwalają i poszerzają zdobytą wiedzę. Praca odbywa się w oparciu o indywidualne programy terapeutyczne ułożone dla każdego ucznia. Gabinety są wyposażone w niezbędne pomoce umożliwiające skuteczne oddziaływania terapeutyczne.
Terapia pedagogiczna
Terapia pedagogiczna to kompleksowe oddziaływanie, polegające na ćwiczeniu funkcji zaburzonych (korekcja) i rozwijaniu funkcji niezaburzonych (kompensacja) aby stały się wsparciem lub zastępstwem dla funkcji zaburzonych. Najważniejsze cele terapii – usprawnienie zaburzonych procesów psychomotorycznych istotnych w opanowaniu umiejętności czytania, pisania i liczenia, ćwiczenie sprawności czytania i pisania, ogólne oddziaływania psychoterapeutyczne uspakajające, a równocześnie aktywizujące uczniów.
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne są rodzajem terapii pedagogicznej, ukierunkowanej na korygowanie i kompensowanie zaburzeń psychoruchowych dziecka jako jednej ze szczególnie ważnych przyczyn niepowodzeń w przedszkolu lub szkole. Zajęcia mają za zadanie rozwijać oraz aktywizować funkcje osobowościowe i intelektualne uczniów, pomóc im w pełni uczestniczyć w procesie dydaktyczno-wychowawczym.
Terapia psychologiczna
Podczas zajęć terapii psychologicznej dzieci oraz młodzież nabywają kompetencje inter- i intra-personalne. W zależności od potrzeb, uczestnicy uczą się rozpoznawać i nazywać emocje (u siebie i innych osób), radzić sobie z przeżywanymi uczuciami. Trenują również posiadane kompetencje społeczne i komunikacyjne, radzenie sobie z trudnościami. Praca terapeutyczna skupiona jest także na poszerzaniu samoświadomości oraz wzmacnianiu poczucia własnej wartości. W sytuacji, kiedy uczeń przeżywa kryzys lub ma problemy, psycholog udziela mu wsparcia i pomaga w poszukiwaniu ich rozwiązania. Obszarem pracy w terapii psychologicznej jest również rozwijanie i usprawnianie funkcji poznawczych, m.in. koncentracji uwagi, myślenia oraz pamięci.
Integracja sensoryczna
Zajęcia integracji sensorycznej mają za zadanie pomagać dziecku, aby właściwie odbierało i przetwarzało bodźce płynące z otoczenia. Na skutek rozmaitych działań prowadzonych podczas integracji, układ nerwowy dziecka zaczyna prawidłowo odbierać i przetwarzać informacje docierające z receptorów (zmysłów). Podczas zajęć SI dziecko pod okiem i przy wsparciu terapeuty wykonuje różnorodne ćwiczenia angażujące całe ciało oraz układ zmysłów (równowagi, czucia własnego ciała, dotyku, wzroku, słuchu, węchu, smaku).
Rehabilitacja ruchowa
Rehabilitacja ruchowa skierowana jest do uczniów z niepełnosprawnością ruchową, dysfunkcją narządu ruchu, niewłaściwą postawą etc. Terapeuci korzystają z takich metod pracy jak NDT Bobath, PNF, kinesioteaping i FITS. Celem głównym rehabilitacji jest osiągnięcie przez uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych możliwie najwyższego stopnia funkcjonowania, niezależności a przez to poprawę samooceny i zwiększenie aktywności społecznej.
Trening Umiejętności Społecznych
Trening Umiejętności Społecznych to zajęcia mające na celu rozwijanie kompetencji społecznych i emocjonalnych u dzieci i młodzieży. Uczestnicy uczą się między innymi skutecznej komunikacji, współpracy w grupie, radzenia sobie z emocjami, rozwiązywania konfliktów i budową relacji interpersonalnych. Trening odbywa się w formie zabawy, ćwiczeń praktycznych i scenek sytuacyjnych.
Terapia logopedyczna
Terapia logopedyczna to zajęcia ukierunkowane na niwelowanie wad wymowy, usprawnienie procesu komunikacji, wzbogacanie słownika biernego i czynnego oraz rozwijanie mowy. Dla osób, które nie mają możliwości posługiwania się mową werbalną logopedzi mogą wprowadzić komunikację alternatywną. Zajęcia logopedyczne rozpoczynają się diagnozą, na podstawie której opracowuje się indywidualny plan terapii, Duży nacisk kładziemy na współpracę z rodzicem/opiekunem dziecka.
Gimnastyka korekcyjna
Gimnastyka korekcyjna to zajęcia, w których mogą uczestniczyć młodsi oraz starsi uczniowie, u których została zdiagnozowana wada postawy. Prowadzone zajęcia mają na celu profilaktykę i korekcję zaistniałych wad postawy, zwiększenie wydolności organizmu oraz siły mięśniowej, a przede wszystkim kształtowanie u ucznia nawyku prawidłowej postawy.
Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne
Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne mają za zadanie nauczyć dzieci rozpoznawania, panowania nad swoimi uczuciami oraz odczytywania emocji innych ludzi, tak, aby mogły zachować się adekwatnie do sytuacji, w której się znalazły. Kompetencje emocjonalno-społeczne to umiejętności związane z rozpoznawaniem, rozumieniem i wyrażaniem emocji, budowaniem zdrowych relacji interpersonalnych oraz skutecznym funkcjonowaniem w społeczeństwie.
Terapia Biofeedback
Terapia EEG Biofeedback to nieinwazyjna, nowoczesna metoda optymalizacji pracy mózgu. To rodzaj terapii, dzięki której pacjent w sposób świadomy uczy się samokontroli pracy mózgu za pomocą sprzężenia zwrotnego przy wykorzystaniu specjalistycznej techniki komputerowej. Istotą treningu jest promowanie fal mózgowych pożądanych oraz hamowanie fal mózgowych niepożądanych. Głównym celem terapii jest poprawa koncentracji uwagi, wewnętrzne wyciszenie oraz regulacja napięcia mięśniowego u uczniów.



