WCZESNE WSPOMAGANIE

Dziś słów kilka o… SAMODZIELNOŚCI 💪. Zapraszamy do korzystania z przedstawionych informacji i wspólnego wykonania dołączonej karty pracy, która może stać się okazją do treningu nowych umiejętności 👩‍🎨!


Podsumowanie konkursu plastycznego pt. „Postać Świętego Mikołaja”. Dziękujemy za wszystkie prace, zaangażowanie i kreatywność. 👏👍

Meldujemy, że dzieci uczęszczające w naszej placówce na zajęcia WWRD zakończyły II moduł Międzynarodowego Projektu Edukacyjnego Emocja. Przenieśliśmy się do krainy wyobraźni. Zastanawialiśmy się wspólnie, czym ona jest i czy każdy z nas ją posiada. Oglądaliśmy film o pewnej czarownicy …. oraz mieliśmy dużo radości podczas balonowych zabaw 🎈. Niezmiennie wielkim powodzeniem cieszyły się „żywe” kolorowanki w aplikacji Quiver. Znaleźliśmy również czas na chwilę relaksu po tych intensywnych zadaniach. Nakwiększym zainteresowaniem cieszyło się nasze drzewko marzeń i wyobraźni🌲. Pozazdrościli nam uczniowie starszych klas, którzy również zawiesili na choince swoje marzenia. To był wspaniały czas. ☺


Mamy przyjemność ogłosić, że dzieci uczęszczające na zajęcia wwrd w naszej placówce będą brały udział w Międzynarodowym Projekcie Edukacyjnym Emocja 😊💪👌Od września realizujemy pierwszy moduł – Kreatywność. Relacje będziemy umieszczać na bieżąco 🙂

W SOSW w Grębowie odbyła się wizyta pana doktora Rafała Mikołajczyka – adiunkta w Zakładzie Fizjologii AWF Katowice, i nawiązanie współpracy naszego Ośrodka odnośnie pionizacji uczennicy naszej zerówki. Dziewczynka pionizowana jest systematycznie w czasie lekcji, pod opieką naszej rehabilitantki p. Jolanty Furman. Możliwość przebywania w pionowej pozycji ułatwia m.in. komunikację dziecka z otoczeniem, ale też przebywanie przez dłuższy czas w pozycji leżącej lub siedzącej, powoduje, że komórki nie otrzymują dostatecznej ilości tlenu. Pozycja stojąca pozwala temu zapobiec. Usprawnia ona także krążenie krwi. Stosowanie pionizatora pozwala eliminować bóle głowy wynikające z niedotlenienia oraz niedokrwistość oraz przeciwdziała odleżynom. Pionizacja wpływa także na kondycję mięśni oraz stawów, m.in. poprzez stymulowanie stóp do pracy w pozycji stojącej. Przykładamy dużą wagę do tego aby rehabilitacja prowadzona w naszym Ośrodku była trafna i prowadzona adekwatnie do obecnej wiedzy nt. skutecznej rehabilitacji.

Hipoterapia

Metody pracy stosowane w ramach zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka

Konkurs „Gotowanie na niebiesko”

25.06.2020r. odbyło się uroczyste wręczenie nagród dla osób biorących udział w konkursie „Gotowanie na niebiesko”.
W związku z przypadającym 2 kwietnia Dniem Świadomości i Wiedzy Na Temat Autyzmu terapeuci WWRD zorganizowali konkurs, skierowany do dzieci i rodziców, którego celem było stworzenie potrawy z niebieskim akcentem.
Dlaczego na niebiesko? To kolor solidarności z osobami z autyzmem.  Niebieski jest uznawany za najgłębszy z kolorów, rozpływający się w nieskończoności horyzontu,  kolor niewinności i nadziei.  Jako barwa najczystsza i najzimniejsza zarazem staje się najbardziej odrealnioną ze wszystkich barw. Koresponduje to w sposób bezpośredni z autyzmem, uznawanym za tajemnicze zaburzenie, które powoduje, że osoby na nie  cierpiące odbierają świat w sposób odmienny.
Celem akcji była edukacja najmłodszych oraz zwrócenie uwagi na problemy osób z autyzmem. Terapeuci przygotowali propozycje ćwiczeń i zabaw oraz filmików edukacyjnych, dzięki którym starali  się przybliżyć  tematykę autyzmu oraz pokazać świat z perspektywy dziecka z autyzmem. Ponadto wspólnie stworzyli film, którego ideą było wskazanie, co chciałoby powiedzieć nam dziecko z autyzmem.
W wyniku głosowania internautów na profilu Facebook WWRD w Grębowie wyłoniono zwycięzcę konkursu – p. Jolantę Gorczycę z dziećmi oraz wyróżniono dwie osoby z największa liczbą głosów: p. Elżbietę Domańską-Hołody  oraz p. Monikę Kaczor z synem. Nagrodami w konkursie były przygotowane w SOSW Grębów przez p. Agatę Biesiadecką – nauczycielkę przedmiotów zawodowych gastronomicznych – trzy torty. Oprócz tego uczestnicy otrzymali pamiątkowe dyplomy,  niebieskie bezowe lizaki oraz przybory kuchenne.

Wzór wniosku o zorganizowanie zajęć wczesnego wspomagania

TERAPEUCI WCZESNEGO WSPOMAGANIA I PROGRAMU ZA ŻYCIEM

Dorota Bartman – nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej, kwalifikacje w zakresie prowadzenia zajęć Metodą Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne: Program kompleksowego wsparcia dla rodzin Za życiem
e – mail: dorotabartman@soswgrebow.pl

Paulina Paczkowska – psycholog: Program kompleksowego wsparcia dla rodzin Za życiem
e – mail: paulinapaczkowska@soswgrebow.pl

Katarzyna Stachyra – psycholog, terapeuta Integracji Sensorycznej: wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, Program kompleksowego wsparcia dla rodzin Za życiem
e – mail: katarzynastachyra@soswgrebow.pl

Jolanta Pietrzyk – pedagog specjalny, terapeuta Integracji Sensorycznej: Program kompleksowego wsparcia dla rodzin Za życiem
e – mail: jolantapietrzyk@soswgrebow.pl

Anna Rak – pedagog specjalny: wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, Program kompleksowego wsparcia dla rodzin Za życiem
e – mail: annarak@soswgrebow.pl

Anna Spasiuk – logopeda: wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
e – mail: annaspasiuk@soswgrebow.pl

Agata Golik – logopeda: wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, Program kompleksowego wsparcia dla rodzin Za życiem
e – mail: agatagolik@soswgrebow.pl

Jolanta Furman – terapeuta Integracji Sensorycznej, fizjoterapeuta, hipoterapeuta: wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, Program kompleksowego wsparcia dla rodzin Za życiem   
e – mail: jolantafurman@soswgrebow.pl

Andrzej Nadziałek – pedagog specjalny, terapeuta Integracji Sensorycznej: wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
e – mail: andrzejnadzialek@soswgrebow.pl

Robert Belina kinezyterapeuta, pedagog specjalny: wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, Program kompleksowego wsparcia dla rodzin Za życiem   
e – mail: robertbelina@soswgrebow.pl

Joanna Dul – logopeda, Program kompleksowego wsparcia dla rodzin Za życiem   
e – mail: joannadul@soswgrebow.pl

Anna Kalita – terapeuta Integracji Sensorycznej: wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
e – mail: annakalita@soswgrebow.pl

Zapraszamy na nowy profil Wczesnego Wspomagania Rozwoju w SOSW w Grębowie na portalu Facebook


https://www.facebook.com/Wczesne-Wspomaganie-Rozwoju-Dziecka-SOSW-w-Gr%C4%99bowie-112238773736555

21 marca Dniem Osób z Zespołem Downa

W związku z obchodzonym 21 marca Dniem Osób z Zespołem Downa planowaliśmy w naszej placówce szereg atrakcji oraz akcji informacyjnych. Między innymi warsztaty wykonywania skarpetkowych pacynek oraz dzień kolorowej skarpetki.
Obecna sytuacja uniemożliwiła nam przeprowadzenie wymienionych działań w szkole więc postanowiliśmy przenieść je do swoich domów #zostanwdomu
Kolorowe skarpetki, koniecznie nie do pary – to symbol niedopasowania społecznego, ale też genotypowego.
Chodzi o występowanie trzeciego chromosomu w 21 parze stąd też data święta – 21 marca.
Nauczyciele i terapeuci zaangażowali się w akcję wykonując wraz ze swoimi dziećmi pacynki oraz skarpetkowe zdjęcia.
Rezultat naszych działań prezentujemy na filmie.
Zapraszamy uczniów, podopiecznych, znajomych wraz z rodzinami do zaangażowania się w naszą akcję. Zamieszczajcie w komentarzach zdjęcia w kolorowych skarpetkach, spróbujcie wykonać z dziećmi skarpetkowe pacynki.
Razem możemy więcej

„Kolorowe Święta”

12 grudnia odbyły się dodatkowe zajęcia dla dzieci uczęszczających na wczesne wspomaganie rozwoju i ich rodzin „Kolorowe Święta”. Cieszymy się z tak licznego udziału w spotkaniu. Wspólne zabawy ruchowe przy piosenkach, opowiadanie o Mikołaju, pyszny poczęstunek oraz tworzenie ozdób choinkowych z masy porcelanowej, sprawiło najmłodszym wiele radości. Został rozstrzygnięty konkurs plastyczny „Postać Świętego Mikołaja”. Nasze jury ogłosiło, że na pierwsze miejsce zasługują wszystkie dzieci biorące w nim udział. Wręczone zostały dyplomy i nagrody – niespodzianki. Dziękujemy za wspólnie spędzony czas!

Międzynarodowy Dzień Osób Niepełnosprawnych

Trzeciego grudnia obchodzimy Międzynarodowy Dzień Osób Niepełnosprawnych. Celem święta ustanowionego przez Zgromadzenie Ogólne ONZ w 1992 roku jest przybliżenie społeczeństwu problemów osób niepełnosprawnych. Chodzi tu zarówno o pomoc we włączeniu tej grupy w społeczne życie jak i choćby kwestie dotyczące barier architektonicznych. Również w naszej szkole postaraliśmy się przybliżyć problemy osób niepełnosprawnych prezentując savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnością.

ZAJĘCIA SENSOPLASTYCZNE

To też terapia…
Zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju to nie tylko nauka i ciężka praca, ale również zabawa rozwijająca wszystkie zmysły.
Masy użyte podczas zajęć zostały świeżo przygotowane i wykonane wyłącznie z bezpiecznych (w razie czego jadalnych) produktów.

Światowy Dzień Wcześniaka.

17 listopada na całym świecie obchodzony jest Światowy Dzień Wcześniaka. Jedno na dziesięć dzieci na świecie rodzi się przedwcześnie. Nasza szkoła również przyłączyła się do świętowania tego dnia. Wszystkim maluszkom i ich rodzinom życzymy dużo sił i zdrowia!

Specjalny Ośrodek Szkolno- Wychowawczy zdobył trzecie miejsce w konkursie organizowanym przez stowarzyszenie Razem Rozkodujmy Afazję. W filmiku przedstawiamy relację z działań prowadzonych przez nauczycieli i uczniów, których celem było szerzenie wiedzy na temat zaburzenia jakim jest afazja rozwojowa.
Dziękujemy wszystkim, którzy wsparli naszą inicjatywę i zagłosowali na nasz projekt.

Wspomaganie rozwoju niemowlęcia cz.3 – masaż Shantala

Terapeuta integracji sensorycznej – zabawki dla niemowląt:

Film naszych pedagogów pt.:” Wspomaganie rozwoju niemowląt” – zrealizowany dla telewizji lokalnej w Tarnobrzegu

PROGRAM ZA ŻYCIEM

Od stycznia 2018 roku w ramach programu rządowego Za życiem, w naszym Ośrodku są prowadzone bezpłatne zajęcia terapeutyczne (terapia logopedyczna, psychologiczna, pedagogiczna, w zakresie integracji sensorycznej (SI), rehabilitacji ruchowej) w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i jego rodziny, w wymiarze do 5 godzin tygodniowo.

Oferta  jest skierowana do rodziców dzieci w wieku od 3 miesiąca życia do 6 lat z zaburzeniami rozwojowymi (tj. autyzm, opóźnienie rozwoju psychoruchowego, zaburzony rozwój mowy, nadpobudliwość psychoruchowa i inne) posiadających opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju.

Rodziców prosimy o wcześniejszy kontakt telefoniczny pod numerem 15 811 28 13.

————————————————————————–

Od roku 2005/2006 realizowany jest program wczesnego wspomagania rozwoju dziecka od chwili wykrycia jego niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole. Jesteśmy jedyną placówką kształcenia specjalnego w naszym województwie organizującą zajęcia z małymi dziećmi w wieku od 0 do 7 roku życia wynikające z programu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
Dla prawidłowego rozwoju dziecka najbardziej znaczące są jego pierwsze lata życia. Wraz z rozwojem układu nerwowego następuje rozwój wszystkich funkcji psychofizycznych. W okresie od narodzin do rozpoczęcia nauki w szkole; proces rozwoju dziecka jest bardzo intensywny i wszechstronny. Dziecko stale nabywa i doskonali umiejętności w zakresie poruszania się, komunikowania, nawiązywania kontaktów z innymi ludźmi, poznawania świata. U dzieci z zaburzeniami rozwojowymi lub niepełnosprawnościami procesy te mogą postępować dysharmonijnie lub ulec zahamowaniu. Zatem moment wykrycia niepełnosprawności i podjęcia systematycznego, kompleksowego wspomagania rozwoju jest bardzo ważny dla prawidłowego rozwoju dziecka, dla jego przyszłej edukacji oraz uczestnictwa w życiu społecznym.
Zajęcia przeznaczone są dla dzieci ze stwierdzoną bądź ukrytą niepełnosprawnością lub zaburzeniem rozwoju.

Podstawowe cele naszych oddziaływań terapeutycznych:
– pobudzanie psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka,
– zapobieganie pogłębianiu się niepełnosprawności,
– przygotowanie dziecka do nauki w szkole w odpowiednim dla niego czasie,
– pomoc rodzinie w akceptacji niepełnosprawności oraz w wypełnianiu zadań opiekuńczo- edukacyjnych w domu,
– pomoc w osiąganiu samodzielności życiowej odpowiedniej do wieku dziecka oraz możliwości jego rodziny,
– pomoc w rozwijaniu odpowiedzialności rodziny za prawidłowy rozwój dziecka oraz wzmacnianie wiary dziecka we własne możliwości.

Zajęcia z dziećmi prowadzone są przez specjalistów z różnych dziedzin, przygotowanych do pracy z małymi dziećmi. W skład zespołu terapeutyczno- edukacyjnego wchodzą: logopeda, pedagog, psycholog oraz nauczyciel terapeuta. Zespół wspólnie opracowuje indywidualny program pracy dla każdego dziecka, dostosowany do jego potrzeb i możliwości psychofizycznych. Nauczyciele terapeuci stosują w pracy z dziećmi różnorodne metody, które są dla dziecka atrakcyjne, wykorzystują zabawę jako naturalną formę aktywności dziecka.

Oferujemy wszechstronną pomoc uwzględniającą zajęcia: logopedyczne, pedagogiczne, psychologiczne, arteterapii, masaż, rehabilitację ruchową, edukację elementarną przygotowującą do podjęcia nauki w szkole. Rodzice uczestniczą w zajęciach wspólnie z dzieckiem, zapoznawani są ze sposobami stymulacji rozwoju, otrzymują wskazówki do kontynuowania pracy terapeutyczno- edukacyjnej w domu, a także otrzymują niezbędne wsparcie psychologiczne oraz pomoc w rozwiązywaniu sytuacji trudnych.

Gabinety specjalistyczne zostały wyposażone na potrzeby wczesnego wspomagania oraz zajęć rewalidacyjnych w nowoczesny sprzęt i pomoce dydaktyczne.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Skip to content