
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
W naszej placówce od 2005/2006 realizowany jest program wczesnego wspomagania rozwoju dziecka od chwili wykrycia jego niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole. Posiadamy wieloletnie doświadczenie w diagnozie i terapii małego dziecka, jesteśmy przygotowani do pracy terapeutycznej z dziećmi w wieku przedszkolnym, a także posiadamy kwalifikacje do pracy z małym dzieckiem w wieku 0-3 lat.
Współpracujemy z rodziną dziecka, przedszkolem oraz innymi placówkami i instytucjami zajmującymi się dzieckiem (w celu zapewnienia spójności wszystkich oddziaływań wspomagających rozwój dziecka). Ponadto systematycznie podnosimy swoje kwalifikacje uczestnicząc w konferencjach naukowych, szkoleniach oraz studiach podyplomowych.
Na czym polega wczesne wspomaganie rozwoju?
Przede wszystkim na pobudzaniu psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do czasu podjęcia przez nie nauki w szkole. Zakres tego oddziaływania może być bardzo różny, w zależności od zdiagnozowanych przez specjalistów deficytów rozwojowych. Może ono obejmować:
- usprawnianie ruchowe oraz integrację sensoryczną;
- rozwijanie mowy i komunikacji;
- usprawnianie funkcjonowania poznawczego poprzez ćwiczenia koncentracji uwagi, myślenia oraz pamięci;
- pomoc w opanowaniu elementarnych umiejętności niezbędnych do nauki czytania, pisania i liczenia;
- trening samoobsługi i funkcjonowania społecznego w grupie;
- specjalistyczne wsparcie dla rodziny dziecka.
Dla każdego dziecka sporządzamy indywidualny program terapeutyczny, systematycznie oceniamy czynione postępy starając się przy tym likwidować napotkane bariery i trudności jak również dokonujemy oceny skuteczności naszych oddziaływań.
Komu możemy pomóc?
Każde dziecko wymagające wsparcia rozwoju do czasu podjęcia przez nie nauki w szkole podstawowej może bezpłatnie korzystać z terapii w ramach wczesnego wspomagania.
Nasza oferta:
- terapia logopedyczna
- terapia psychologiczna
- terapia pedagogiczna
- terapia ręki
- terapia Integracji Sensorycznej (SI)
- rehabilitacja ruchowa i masaż leczniczy
Dla rodziców
- poradnictwo psychologiczno-pedagogiczne, wsparcie informacyjne
- grupa wsparcia, zajęcia warsztatowe
- programy terapeutyczne dla dziecka do realizacji w domu; w razie potrzeby oferujemy pomoc w nawiązywaniu kontaktu z placówkami specjalistycznymi
Organizacja zajęć
- Oferujemy bezpłatne zajęcia terapeutyczne w wymiarze do 2 godzin w tygodniu (do 8 godzin w miesiącu).
- Rodzice mogą być obecni podczas zajęć, otrzymują wskazówki do kontynuowania pracy z dzieckiem w domu a także są objęci niezbędnym wsparciem i pomocą
w rozwiązywaniu sytuacji trudnych. - Zajęcia prowadzone są indywidualnie z dzieckiem i jego rodziną.
- Nauczyciele terapeuci stosują w pracy z dziećmi różnorodne metody, które są dla dziecka atrakcyjne, wykorzystując zabawę jako naturalną formę jego aktywności.
- Gabinety specjalistyczne są wyposażone w nowoczesny sprzęt i pomoce dydaktyczne.
Nasz zespół
Zajęcia z dziećmi prowadzone są przez specjalistów z różnych dziedzin, przygotowanych do pracy z małymi dziećmi. Dzieci zgodnie z potrzebami i wytycznymi zawartymi w opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju mogą korzystać z zajęć logopedycznych, psychologicznych, pedagogicznych, integracji sensorycznej oraz fizjoterapii. W skład naszego zespołu terapeutyczno – edukacyjnego wchodzą:
Jakie dokumenty musi zdobyć rodzic, aby jego dziecko mogło zostać objęte WWRD?
Należy udać się do poradni psychologiczno-pedagogicznej i na podstawie zaświadczenia lekarskiego (lekarz specjalista: psychiatra, neurolog dziecięcy specjalista rehabilitacji medycznej,) złożyć wniosek o wydanie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Następnie rodzic składa w naszej placówce wniosek o zorganizowanie zajęć w ramach wczesnego wspomagania rozwoju.
Opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju:
- Badanie w poradni odbywa się na pisemny wniosek rodziców lub opiekunów prawnych.
- Pomoc, którą zapewniają poradnie publiczne jest dobrowolna i nieodpłatna.
- W poradni psychologiczno-pedagogicznej specjaliści dokonują obserwacji i diagnozują dziecko pod kątem jego rozwoju psychomotorycznego oraz przeprowadzają szczegółową diagnozę funkcjonalną.
- Na podstawie wyników tych badań poradnia wydaje stosowną opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.