
Terapie w ramach programu Za życiem
Terapia pedagogiczna
Wykonujemy ćwiczenia, które mają na celu rozwijanie funkcji percepcyjno-motorycznych (orientacja przestrzenna, percepcja wzrokowa i słuchowa, sprawność manualna), doskonalimy umiejętności czytania i pisania.




Fizjoterapia
Oceniamy postawę, ruchy i reakcje dzieci, wykonujemy masaże, ćwiczenia rozciągające i wzmacniające, a także zabawy wspierające rozwój motoryczny.




SI – integracja sensoryczna
Doświadczamy wszystkimi zmysłami dostarczając optymalną ilość kontrolowanych wrażeń dotykowych, wzrokowych, słuchowych, przedsionkowych i propriocepcyjnych (czyli odpowiedzialnych za czucie własnego ciała) usprawniając tym samym funkcjonowanie w sferze emocjonalnej i motorycznej.




Terapia logopedyczna
Ćwiczymy buzie i języki, trenujemy funkcje prymarne, rozwijamy mowę i komunikację, uczymy się wymawiać głoski, doskonalimy nasze wypowiedzi, korzystamy z alternatywnych metod komunikacji.




Terapia psychologiczna
Uczymy się rozpoznawać i nazywać nasze emocje oraz radzić sobie z nimi, wspieramy rozwój społeczny, emocjonalny i poznawczy, rozwijamy umiejętność zabawy.




Trening umiejętności społecznych TUS
Jest to forma zajęć grupowych skierowanych do dzieci potrzebujących wsparcia w sferze relacji z innymi osobami (np. dzieci z diagnozą spektrum autyzmu, nieśmiałych, mających problem z przestrzeganiem norm społecznych). Podczas treningu dzieci uczą się takich umiejętności jak: witanie się i żegnanie z osobami dorosłymi i rówieśnikami, dzielenie się, czekanie na swoją kolej, słuchanie, radzenie sobie z niepowodzeniami, zapraszanie i dołączanie do zabawy, przedstawianie się itp. Nabierają wprawy w przestrzeganiu reguł i współpracy w grupie. Rozwijają zdolność uważnej obserwacji, rozpoznawania odczuć innych osób a także samokontrolę. W efekcie dzieci czują się pewniej w relacjach z innymi ludźmi, lepiej radzą sobie z przeżywanymi emocjami, łatwiej im nawiązywać przyjaźnie.




Sensoplastyka®
Są to zajęcia szczególnie stymulujące zmysły a jednocześnie wspierające rozwój emocjonalny i społeczny dziecka. Podczas zajęć korzystamy wyłącznie z produktów spożywczych (i bezpiecznych barwników spożywczych). Senosoplastyka® wpływa na stymulację zmysłu: węchu, smaku, dotyku, słuchu i wzroku. Poprzez kolorową stymulację wpływamy również na: świadomość ciała i przestrzeni, usprawnienie ruchowe, rozwój mowy, kontakt emocjonalny i poczucie bezpieczeństwa oraz rozwój poznawczy. W naszym Ośrodku zajęcia Sensoplastyka® prowadzone są przez Trenerów 1 stopnia: Katarzyna Stachyra-Koper, Jolanta Pietrzyk, Dorota Bartman.




Hipoterapia
To metoda terapii przy udziale konia. W trakcie jazdy na koniu (idącym stepem) dzieci odczuwają jego trójwymiarowy, terapeutyczny ruch. Obcując z żywa istotą, która uczy budowania relacji społecznej i uważności na emocje, empatii, troski i dbania o zwierzę a także przewidywania jego reakcji. Zajęcia te doskonalą równowagę, niwelują niepewność oraz normalizują napięcie mięśniowe. U dzieci wzrasta samodzielność, poczucie własnej wartości, stopień koncentracji uwagi oraz motywacja do podejmowania wysiłku. Istnieją pewne medyczne przeciwskazania do udziału w zajęciach hipoterapii, stąd dzieci posiadają zaświadczenia lekarskie umożliwiające uczestnictwo w tej formie terapii.




Terapia ręki
To program stworzony w celu usprawniania małej motoryki, czyli precyzyjnych ruchów dłoni i palców mających na celu zaangażowanie całej kończyny górnej w wykonanie różnych zadań. Są to ćwiczenia i zabawy mające rozwinąć sprawność ruchową dłoni dziecka, umiejętność chwytu, koordynację pomiędzy dłońmi jak również dostarczenie wrażeń dotykowych oraz naukę pisania. Służy do osiągania samodzielności w podstawowych czynnościach życia codziennego. Stymulacja dłoni pobudza bezpośrednio ruchowy ośrodek mowy w mózgu. W dłoniach znajdują się receptory odpowiedzialne za wszystkie narządy ciała człowieka. Ich sprawność ma ogromne znaczenie w funkcjonowaniu całego organizmu.



