Na tym etapie edukacji wprowadzamy naszych uczniów w dorosłość, przygotowujemy do pełnienia różnych ról społecznych oraz autonomicznego i aktywnego życia. Edukacja odbywa się głównie w naturalnych sytuacjach życia codziennego, tak aby nasi uczniowie mieli możliwość jak najłatwiej wykorzystać zdobyte umiejętności poza szkołą i lepiej radzili sobie z nowymi wyzwaniami.

  • wszechstronne, wieloprofilowe przysposobienie do pracy;
  • odkrywanie mocnych stron uczniów;
  • odkrywanie predyspozycji i upodobań do wykonywania określonych czynności;
  • kształtowanie kompetencji osobistych, społecznych i zawodowych niezbędnych w pracy;
  • kształtowanie umiejętności, które w przyszłości będą przydatne w dalszej aktywizacji zawodowej np. w warsztatach terapii zajęciowej bądź na otwartym rynku pracy w ramach tzw. zatrudnienia wspomaganego.

Szkoła przysposabiająca do pracy zapewnia uczniom wszechstronny rozwój, przygotowuje do codziennego życia, uczy samodzielności i odpowiedzialności. Wszystkie zajęcia dostosowane są do możliwości i potrzeb osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim i z autyzmem, umiarkowanym, znacznym oraz ze sprzężeniami, a każdy uczeń traktowany jest indywidualnie. Dbamy, żeby nauka sprawiała uczniom przyjemność. Organizujemy wiele konkursów na szczeblu lokalnym i wojewódzkim, wystaw prac uczniów i wycieczek. Bywamy w kinie, teatrze i na koncertach, jeździmy na ciekawe imprezy i zawody sportowe. Mamy w szkole prężnie działający Klub Olimpiad Specjalnych „Iskierka” – który odnosi liczne sukcesy, kółko stolarskie. W szkole panuje prawdziwie rodzinna atmosfera. Absolwent szkoły przysposabiającej do pracy jest przygotowany do uczestnictwa w warsztatach terapii zajęciowej lub na otwartym rynku pracy na odpowiednio przygotowanym stanowisku pracy. Pamiętamy także o naszych absolwentach.


W szkole przysposabiającej do pracy uczniowie uczestniczą w zajęciach dydaktycznych, których program i zakres jest dostosowany do ich indywidualnych możliwości rozwojowych i percepcyjnych, są to:

  • funkcjonowanie osobiste i społeczne – to zajęcia doskonalące techniki szkolne (czytanie, pisanie, liczenie) i poszerzające wiedzę o środowisku społeczno-kulturowym, w ich trakcie uczniowie nabywają umiejętności przydatne w dorosłym życiu.
  • przysposobienie do pracy – kształtuje właściwe postawy uczniów wobec pracy, uczniowie nabywają podstawową wiedzę o otaczającym ich świecie.
  • gospodarstwo domowe- umożliwia opanowanie podstawowych codziennych czynności takich jak: gotowanie, pieczenie, sprzątanie, pranie, prasowanie, obsługiwanie sprzętu AGD;
  • ogrodnictwo odkrywa przed uczniami tajniki uprawy i pielęgnacji roślin w szklarni, na działkach rabatowych, warzywnych, w sadach, w parku, na plantacji wikliny;
  • prace biurowe przygotowują uczniów do obsługi urządzeń biurowych;
  • majsterkowanie przygotowuje do wykonywania drobnych napraw w domu;
  • rękodzieło – uczniowie zdobywają umiejętności wytwarzania prostych przedmiotów z drewna, wikliny, gliny, przedmiotów dekoracyjnych, świątecznych oraz pamiątek przy użyciu różnych materiałów i technik (np. decoupage, origami). Zajęcia te mają aspekt artystyczny, ale przede wszystkim terapeutyczny. 
  • zajęcia komputerowe – przeciwdziałają wykluczeniu cyfrowemu osób niepełnosprawnych, wprowadzają i ułatwiają poruszanie się w wirtualnym współczesnym świecie.
  • zajęcia kształtujące kreatywność – pomagają uczniom poznać siebie, doskonalą zdolności plastyczne, wokalno-muzyczne czy aktorskie, pozwalają odkryć talenty i realizować marzenia, rozwijają zainteresowania.
  • zajęcia rozwijające komunikowanie się – służą rozumieniu języka i kształtują umiejętności porozumiewania się. 
  • zajęcia wychowania fizycznego – usprawniają ruchowo, poprawiają sylwetkę, uczą zdrowej rywalizacji. 
  • zajęcia dodatkowe – zajęcia z pedagogiem, psychologiem – wspomagają rozwój emocjonalno-społeczny uczniów, pomagają w radzeniu sobie z sytuacjami trudnymi.
  • zajęcia rewalidacyjne – mają charakter terapeutyczny, usprawniający i korekcyjny.

Absolwent szkoły przysposabiającej do pracy jest przygotowany, w miarę swoich możliwości, do wykonywania zadań w zakresie:  planowania budżetu domowego, rozporządzania środkami pieniężnymi według założeń budżetu, sporządzania i serwowania posiłków, przygotowania i nakrywania stołu na różne okazje,  hodowli  i pielęgnacji roślin polnych i ogrodowych oraz terenów zielonych,  konserwacji narzędzi ogrodniczych, wykonywania  prac porządkowych, w tym z wykorzystaniem środków czyszczących , prawidłowej obsługi sprzętu AGD i RTV, wykonywania elementów dekoracyjnych w ramach szeroko rozumianego rękodzieła. Absolwent powinien być świadomy swojej niepełnosprawności, wynikających z niej ograniczeń dotyczących możliwości zatrudnienia. Jednocześnie powinien posiadać wiedzę na temat praw mu przysługujących, związanych z pozyskiwaniem świadczeń socjalno-rentowych. Uczeń, który ukończył szkołę, jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym. Posiada podstawową wiedzę ogólną, którą, w miarę swoich możliwości, będzie wykorzystywać w sytuacjach  życia codziennego, a to umożliwi mu samodzielne funkcjonowanie w życiu dorosłym.


Absolwent szkoły przysposabiającej do pracy jest przygotowany do uczestnictwa w warsztatach terapii zajęciowej, do pracy w spółdzielni socjalnej lub na otwartym rynku pracy na odpowiednio przygotowanym stanowisku pracy.

Przejdź do treści