
Szkoła przysposabiająca do pracy
Na tym etapie edukacji wprowadzamy naszych uczniów w dorosłość, przygotowujemy do pełnienia różnych ról społecznych oraz autonomicznego i aktywnego życia. Edukacja odbywa się głównie w naturalnych sytuacjach życia codziennego, tak aby nasi uczniowie mieli możliwość jak najłatwiej wykorzystać zdobyte umiejętności poza szkołą i lepiej radzili sobie z nowymi wyzwaniami.
Celem nauczania i wychowania młodzieży w szkole przysposabiającej do pracy jest:
- wszechstronne, wieloprofilowe przysposobienie do pracy;
- odkrywanie mocnych stron uczniów;
- odkrywanie predyspozycji i upodobań do wykonywania określonych czynności;
- kształtowanie kompetencji osobistych, społecznych i zawodowych niezbędnych w pracy;
- kształtowanie umiejętności, które w przyszłości będą przydatne w dalszej aktywizacji zawodowej np. w warsztatach terapii zajęciowej bądź na otwartym rynku pracy w ramach tzw. zatrudnienia wspomaganego.
Szkoła przysposabiająca do pracy zapewnia uczniom wszechstronny rozwój, przygotowuje do codziennego życia, uczy samodzielności i odpowiedzialności. Wszystkie zajęcia dostosowane są do możliwości i potrzeb osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim i z autyzmem, umiarkowanym, znacznym oraz ze sprzężeniami, a każdy uczeń traktowany jest indywidualnie. Dbamy, żeby nauka sprawiała uczniom przyjemność. Organizujemy wiele konkursów na szczeblu lokalnym i wojewódzkim, wystaw prac uczniów i wycieczek. Bywamy w kinie, teatrze i na koncertach, jeździmy na ciekawe imprezy i zawody sportowe. Mamy w szkole prężnie działający Klub Olimpiad Specjalnych „Iskierka” – który odnosi liczne sukcesy, kółko stolarskie. W szkole panuje prawdziwie rodzinna atmosfera. Absolwent szkoły przysposabiającej do pracy jest przygotowany do uczestnictwa w warsztatach terapii zajęciowej lub na otwartym rynku pracy na odpowiednio przygotowanym stanowisku pracy. Pamiętamy także o naszych absolwentach.
W szkole przysposabiającej do pracy uczniowie uczestniczą w zajęciach dydaktycznych, których program i zakres jest dostosowany do ich indywidualnych możliwości rozwojowych i percepcyjnych, są to:
- funkcjonowanie osobiste i społeczne – to zajęcia doskonalące techniki szkolne (czytanie, pisanie, liczenie) i poszerzające wiedzę o środowisku społeczno-kulturowym, w ich trakcie uczniowie nabywają umiejętności przydatne w dorosłym życiu.
- przysposobienie do pracy – kształtuje właściwe postawy uczniów wobec pracy, uczniowie nabywają podstawową wiedzę o otaczającym ich świecie.
- gospodarstwo domowe- umożliwia opanowanie podstawowych codziennych czynności takich jak: gotowanie, pieczenie, sprzątanie, pranie, prasowanie, obsługiwanie sprzętu AGD;
- ogrodnictwo odkrywa przed uczniami tajniki uprawy i pielęgnacji roślin w szklarni, na działkach rabatowych, warzywnych, w sadach, w parku, na plantacji wikliny;
- prace biurowe przygotowują uczniów do obsługi urządzeń biurowych;
- majsterkowanie przygotowuje do wykonywania drobnych napraw w domu;
- rękodzieło – uczniowie zdobywają umiejętności wytwarzania prostych przedmiotów z drewna, wikliny, gliny, przedmiotów dekoracyjnych, świątecznych oraz pamiątek przy użyciu różnych materiałów i technik (np. decoupage, origami). Zajęcia te mają aspekt artystyczny, ale przede wszystkim terapeutyczny.
- zajęcia komputerowe – przeciwdziałają wykluczeniu cyfrowemu osób niepełnosprawnych, wprowadzają i ułatwiają poruszanie się w wirtualnym współczesnym świecie.
- zajęcia kształtujące kreatywność – pomagają uczniom poznać siebie, doskonalą zdolności plastyczne, wokalno-muzyczne czy aktorskie, pozwalają odkryć talenty i realizować marzenia, rozwijają zainteresowania.
- zajęcia rozwijające komunikowanie się – służą rozumieniu języka i kształtują umiejętności porozumiewania się.
- zajęcia wychowania fizycznego – usprawniają ruchowo, poprawiają sylwetkę, uczą zdrowej rywalizacji.
- zajęcia dodatkowe – zajęcia z pedagogiem, psychologiem – wspomagają rozwój emocjonalno-społeczny uczniów, pomagają w radzeniu sobie z sytuacjami trudnymi.
- zajęcia rewalidacyjne – mają charakter terapeutyczny, usprawniający i korekcyjny.








Sylwetka absolwenta
Absolwent szkoły przysposabiającej do pracy jest przygotowany, w miarę swoich możliwości, do wykonywania zadań w zakresie: planowania budżetu domowego, rozporządzania środkami pieniężnymi według założeń budżetu, sporządzania i serwowania posiłków, przygotowania i nakrywania stołu na różne okazje, hodowli i pielęgnacji roślin polnych i ogrodowych oraz terenów zielonych, konserwacji narzędzi ogrodniczych, wykonywania prac porządkowych, w tym z wykorzystaniem środków czyszczących , prawidłowej obsługi sprzętu AGD i RTV, wykonywania elementów dekoracyjnych w ramach szeroko rozumianego rękodzieła. Absolwent powinien być świadomy swojej niepełnosprawności, wynikających z niej ograniczeń dotyczących możliwości zatrudnienia. Jednocześnie powinien posiadać wiedzę na temat praw mu przysługujących, związanych z pozyskiwaniem świadczeń socjalno-rentowych. Uczeń, który ukończył szkołę, jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym. Posiada podstawową wiedzę ogólną, którą, w miarę swoich możliwości, będzie wykorzystywać w sytuacjach życia codziennego, a to umożliwi mu samodzielne funkcjonowanie w życiu dorosłym.
Miejsca zatrudnienia
Absolwent szkoły przysposabiającej do pracy jest przygotowany do uczestnictwa w warsztatach terapii zajęciowej, do pracy w spółdzielni socjalnej lub na otwartym rynku pracy na odpowiednio przygotowanym stanowisku pracy.