PROGRAM ZA ŻYCIEM

Drodzy Rodzice!

Zespół wczesnego wspomagania rozwoju dziecka zaprasza do udziału w bezpłatnych zajęciach terapeutycznych indywidualnych i grupowych, oferujemy: terapię logopedyczną, psychologiczną, pedagogiczną, w zakresie integracji sensorycznej (SI), rehabilitacji ruchowej, a także grupowy trening -TUS, hipoterapię) w wymiarze do 5 godzin w tygodniu.
Zajęcia są realizowane w ramach Programu kompleksowego wsparcia dla rodzin Za życiem.
Nasza oferta skierowana jest do rodziców dzieci w wieku od 3 miesiąca życia do 6 lat z zaburzeniami rozwojowymi (tj. urodzone przedwcześnie, o nieharmonijnym rozwoju i opóźnionym rozwoju psychoruchowym, z niepełnosprawnością intelektualną, z Zespołem Downa i innymi zespołami / chorobami genetycznymi, z autyzmem, w tym z Zespołem Aspergera, z opóźnieniem rozwoju psychoruchowego, z zaburzonym rozwojem mowy, niesłyszących, słabosłyszących, niewidzących, słabo widzących, z mózgowym porażeniem dziecięcym i innymi ograniczeniami ruchowymi, z nadpobudliwością psychoruchową, nadmierną lękliwością, agresją i innymi).
Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości dotyczące rozwoju swojego dziecka zapraszamy na konsultacje i terapie.
Posiadamy wieloletnie doświadczenie w diagnozie i terapii małego dziecka.
Prosimy o udostępnienie powyższej informacji Waszym znajomym.
Zapraszamy do kontaktu po więcej informacji pod numerem telefonu 15 811 28 13.

Podsumowanie konkursu plastycznego pt. „Postać Świętego Mikołaja”. Dziękujemy za wszystkie prace, zaangażowanie i kreatywność. 👏👍

Masaż jedną z metod terapii

Hipoterapia. W naszej placówce, w ramach Programu kompleksowego wsparcia dla rodzin: „Za życiem” , organizowane są – w okresie przerwy wakacyjnej, zajęcia hipoterapii 🐎🐴🦄🙂 W związku z tym chcemy przedstawić garść informacji dotyczących tego rodzaju terapii. Zapraszamy do oglądania 📺🙂👍

Hipoterapia

W ramach Programu kompleksowego wsparcia dla rodzin „Za życiem” organizowane są zajęcia hipoterapii. Jest to metoda terapii – rehabilitacji ruchowej przy udziale konia.  W trakcie jazdy na koniu (idącym stepem), dzieci odczuwają jego trójwymiarowy terapeutyczny ruch, obcują z żywą istotą, która uczy budowania relacji społecznej i uważności na emocje, empatii, troski i dbania o zwierzę, a także przewidywania jego reakcji. Zajęcia te doskonalą równowagę, niwelują niepewność grawitacyjną oraz normalizują napięcie mięśniowe. U naszych dzieci wzrasta samodzielność, poczucie własnej wartości, stopień koncentracji uwagi oraz motywacja do podejmowania wysiłku. Istnieją pewne medyczne przeciwwskazania do udziału w zajęciach hipoterapii, stąd dzieci posiadają zaświadczenia lekarskie, umożliwiające uczestnictwo w tej formie terapii.

ZAJĘCIA SENSOPLASTYCZNE

To też terapia…
Zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju to nie tylko nauka i ciężka praca, ale również zabawa rozwijająca wszystkie zmysły.
Masy użyte podczas zajęć zostały świeżo przygotowane i wykonane wyłącznie z bezpiecznych (w razie czego jadalnych) produktów.

Kolorowe Święta

12 grudnia odbyły się dodatkowe zajęcia dla dzieci uczęszczających na wczesne wspomaganie rozwoju i ich rodzin „Kolorowe Święta”. Cieszymy się z tak licznego udziału w spotkaniu. Wspólne zabawy ruchowe przy piosenkach, opowiadanie o Mikołaju, pyszny poczęstunek oraz tworzenie ozdób choinkowych z masy porcelanowej, sprawiło najmłodszym wiele radości. Został rozstrzygnięty konkurs plastyczny „Postać Świętego Mikołaja”. Nasze jury ogłosiło, że na pierwsze miejsce zasługują wszystkie dzieci biorące w nim udział. Wręczone zostały dyplomy i nagrody – niespodzianki. Dziękujemy za wspólnie spędzony czas!

Dzień Osób Niepełnosprawnych

Trzeciego grudnia obchodzimy Międzynarodowy Dzień Osób Niepełnosprawnych. Celem święta ustanowionego przez Zgromadzenie Ogólne ONZ w 1992 roku jest przybliżenie społeczeństwu problemów osób niepełnosprawnych. Chodzi tu zarówno o pomoc we włączeniu tej grupy w społeczne życie jak i choćby kwestie dotyczące barier architektonicznych. Również w naszej szkole postaraliśmy się przybliżyć problemy osób niepełnosprawnych prezentując savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnością.

Światowy Dzień Wcześniaka

17 listopada na całym świecie obchodzony jest Światowy Dzień Wcześniaka. Jedno na dziesięć dzieci na świecie rodzi się przedwcześnie. Nasza szkoła również przyłączyła się do świętowania tego dnia. Wszystkim maluszkom i ich rodzinom życzymy dużo sił i zdrowia!

TRENING UMIEJĘTNOŚCI SPOŁECZNYCH

Trening Umiejętności Społecznych to zajęcia grupowe skierowane do dzieci doświadczających trudności w relacjach z innymi lub potrzebujące treningu w tej sferze (np. dzieci z diagnozą Zespołu Aspergera, ADHD, nieśmiałych, mających trudności z przestrzeganiem norm społecznych). Podczas treningu dzieci uczą się takich umiejętności jak: witanie się i żegnanie z osobami dorosłymi oraz z rówieśnikami, dzielenie się, czekanie na swoją kolej, słuchanie, radzenie sobie z niepowodzeniami itp. Nabierają wprawy w przestrzeganiu reguł i współpracy w grupie. Rozwijają zdolność uważnej obserwacji, rozpoznawania odczuć innych osób a także samokontrolę. W czasie zajęć dzieci trenują nową umiejętność poprzez odgrywanie i obserwowanie odgrywanych scenek oraz w czasie wspólnych zabaw, a następnie doskonalą ją w naturalnym środowisku (w domu, w przedszkolu, na podwórku) pod nadzorem rodziców. Opanowane już umiejętności są podstawą do nabywania kolejnych kompetencji. W efekcie dzieci czują się pewniej w relacjach z innymi ludźmi, lepiej radzą sobie z przeżywanymi emocjami, łatwiej im nawiązywać przyjaźnie.

Kinesiotaping

Kinesiotaping inaczej plastrowanie dynamiczne jest nowoczesną metodą terapeutyczną stosowaną jako uzupełnienie innych metod kinezyteraupetycznych. Aplikacje, które stosuje się za pomocą specjalnych plastrów, wywołują korzystny wpływ na funkcjonowanie różnych układów organizmu, a szczególnie na układ mięśniowy, nerwowy i limfatyczny. W naszym Ośrodku wykorzystuje się metodę tapingu jako uzupełnienie terapii dzieci z schorzeniami ortopedycznymi, neurologicznymi i pediatrycznymi. Najczęściej u dzieci  stosowane są aplikacje na kończyny dolne, na kończyny górne, grzbiet, klatkę piersiową, szyję i twarz.

Terapia ręki

Rodzicu , gdy Twoje dziecko :
-niechętnie podejmuje czynności manualne (wycinanie; malowanie; lepienie z plastelin, masy solnej; picie z kubka; układanie drobnych przedmiotów itp.)
-ma zaburzenia napięcia w obrębie kończyny górnej (wzmożone lub obniżone napięcie)
-ma nieprawidłową postawę ciała 
-ma problemy z nauką czynności manualnych (ubieranie, mycie się, wiązanie sznurowadeł, zapinanie guzików itp.)
-unika dotykania różnych przedmiotów, różnorodnych faktur 
-szuka zbyt mocnego ucisku; za mocno zaciska dłonie na zabawach, czy przedmiotach; siada na dłoniach; za mocno dotyka innych osób
-ma problemy z koordynacją obu rąk podczas czynności manipulacyjnych 
-wykonuje czynności manualne niedbale, szybko lub za wolno 
-ma problemy grafomotoryczne (pisanie, malowanie).
Zastanów się nad terapią ręki!Terapia ręki to program stworzony w celu usprawniania malej motoryki , czyli precyzyjnych ruchów dłoni i palców mających na celu zaangażowanie całej kończyny górnej w wykonywanie różnych zadań .
Są to ćwiczenia i zabawy mające rozwinąć sprawność ruchową dłoni dziecka , umiejętność chwytu , koordynację pomiędzy dłońmi , jak również dostarczanie wrażeń dotykowych oraz naukę pisania. 
Służy do osiągania samodzielności w podstawowych czynnościach życia codziennego .
Stymulacja dłoni pobudza bezpośrednio ośrodek ruchowy mowy .W dłoniach znajdują się receptory odpowiedzialne za wszystkie narządy ciała człowieka . Ich sprawność ma ogromne znaczenie w funkcjonowaniu całego organizmu .
Efekty terapii ręki
Dzięki starannie dobranym ćwiczeniom i masażom zwiększamy :
-sprawność ruchową całej kończyny górnej
-orientację w przestrzeni i schemacie ciała
-sprawność manualną dłoni
-umiejętność chwytu
-koordynację pomiędzy dłońmi
-koncentrację uwagi 
-umiejętności grafomotoryczne
-niezależność w czynnościach codziennej samoobsługi .


W SOSW w Grębowie funkcjonuje doskonale wyposażona pracownia Integracji Sensorycznej. Zajęcia prowadzą doświadczeni terapeuci przygotowani do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i szkolnym.

Kiedy potrzebna jest terapia integracji sensorycznej?

Twoje dziecko może potrzebować pomocy, żeby jego wszystkie rozwijające się zmysły zaczęły ze sobą współpracować. W takich sytuacjach pomaga Terapia Integracji Sensorycznej (SI). Są to zajęcia, dzięki którym kilkulatek lepiej będzie sobie radził na co dzień, a w przyszłości będzie miał mniej problemów w szkole i dorosłym życiu. Terapia SI pomaga też w trudnościach z czytaniem i różnych problemach z mową. Im wcześniej zacznie się ćwiczenia, tym lepiej.

Co to właściwie jest  integracja sensoryczna?

Jest to zdolność dziecka do odczuwania i reagowania na informacje dostarczane z otoczenia i własnego ciała. Gdy wszystko działa dobrze, dziecko sprawnie porusza się, odbiera bodźce z zewnątrz i zachowuje się odpowiednio do sytuacji. U większości dzieci integracja sensoryczna rozwija się w sposób naturalny, między innymi dzięki zabawom. Jednak niektóre dzieci mogą mieć z tym problemy, badania pokazują, że kłopoty z integracją zmysłów może mieć nawet 15?45% dzieci.

Drogi rodzicu, jeżeli niepokoją Cię niektóre zachowania Twojego dziecka, jeżeli zdarzają mu się zachowania opisany poniżej:

  •  Nie  lubi  nowych  zapachów, dźwięków i nadmiaru  kolorów.  Może  też  źle reagować na dotyk innych osób lub nie chcieć się bawić w niektóre zabawy (np. lubi zjeżdżalnię, ale nie znosi bujać się na huśtawce). Może też nie przepadać za kąpielą, myciem zębów czy czesaniem się.
  • Poszukuje silnych wrażeń dla zmysłów. Skacze, tarza się po podłodze, zderza z przedmiotami, uderza innych, taranuje kolegów i dorosłych, przewraca się lub kręci w kółko.
  • Jest go wszędzie pełno. Albo też jest bardzo ospały i wszystko przychodzi mu z dużym trudem.
  • Ma kłopoty ze swobodnym poruszaniem się. Dotyczy to całego ciała albo np. tylko rączek. Miewa problemy z utrzymaniem równowagi.
  • Występują u niego trudności z mówieniem. Mogą to być kłopoty z wymawianiem niektórych głosek, płynnym mówieniem, poprawnym budowaniem zdań.
  • Ma problemy z utrzymaniem porządku. Dotyczy to starszych przedszkolaków ? dziecko ma kompletny chaos w szafce lub swoim pokoju. Nie umie również zaplanować i przygotować potrzebnych do jakiejś czynności przedmiotów (nie jest w stanie np. przyszykować kartki i nożyczek, gdy chce coś wyciąć). Bardzo łatwo się rozprasza i potrzebuje pomocy, by doprowadzić do końca rozpoczętą czynność.
  • Źle się zachowuje. Nie panuje nad emocjami (bardzo szybko zmienia nastroje: od wesołości w mgnieniu oka przechodzi do agresji czy smutku), jest nieposłuszny, ucieka, chowa się przed dorosłymi, łatwo wpada w złość. Unika bliskości.

Skontaktuj się ze specjalistami wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w SOSW w Grębowie. Być może Twoje dziecko wymaga terapii Integracji sensorycznej.

Jak wygląda terapia integracji sensorycznej?

Najpierw specjalista postawi diagnozę, opierając się na obserwacji dziecka podczas zabawy. Ważna jest również rozmowa z rodzicami. Gdy problemy dziecka potwierdzą się w diagnozie, terapeuta opracowuje program zajęć i ćwiczeń. Będą one potem modyfikowane w zależności od potrzeb i postępów dziecka. Terapia odbywa się poprzez ruch i zabawę. Nie polega natomiast na trenowaniu tych czynności, które na co dzień sprawiają dziecku trudność.

Jakie pomoce  wykorzystuje się w terapii SI?

Do terapii wykorzystuje się:

  • piłki,
  • trampolinki
  • różnego rodzaju huśtawki
  • wałki
  • miękkie materace,
  • drabinki,
  • równoważnie,
  • deskorolki terapeutyczne,

Dzieci naprawdę to lubią!

Skip to content